Sunday, July 14, 2013

5 Ramadhan

Assalammualaikum.

Alhamdulillah sekarang dah 5hari aku berpuasa tanpa keluarga. Minggu depan baru balik Melaka. Selasa ni aku dah exam utk CompTIA A+. Harap semuanya berjalan dengan lancar.


Pengalaman berpuasa tanpa keluarga ni seronok lah juga. Aku pun boleh mendisplinkan diri bangun pukul 4am nak masak. Nasi dah masak tengah malam sebelum aku tidur. So far, tu lah rutin aku sepanjang bulan puasa. Kalau masak pula,bergilir-gilir dengan roommate. Tapi kebiasaannya aku tak paksa siapa-siapa utk volunteer memasak. Kalau aku mampu masak,aku buat. 


Lagipun,masa utk sahur aku buat simple je. Kadang-kadang buat nasi goreng. Orang kata makan lauk sardin tu makanan orang bujang. HAHAHA. yela,betul tu. Aku tak makan sgt ikan sardin sebab aku mual. Tapi roommate lain,depa makanlah. Herherher!


Inilah masakan orang bujang serba SIMPLE. Aku je makan dalam pinggan, depa makan dalam tupperware. Hahaha. 


Kalau untuk berbuka,aku prefer beli je senang sebab dah petang-petang balik kelas penat malas nk masak. Kalau rasa larat,aku masak la sikit utk juadah berbuka. Beli makanan kt bazaar je mahal. Bagi aku kalau bulan puasa,macam semua benda mahal. 


Berbuka pun ala kadar je. Makan malam tak makan dah sebab lepas terawih aku rasa kenyang lagi. Tapi pelik aku dengan diri aku,kalau kt rumah makan malam aku makan. Tiba kat sini, aku makan time sahur dan berbuka je. Bagusnya. Haha. Ada peluang nak mengurangkan selera makan. Insyallah. 


Bagi aku, duduk jauh dengan family ni boleh mengajar aku erti berdikari dan berdisplin. Bila aku dah masuk alam pekerjaan nanti,aku rasa aku takde masalah bab berdikari memasak nanti. well, sambil belajar ambil CompTIA A+..aku belajar mematangkan diri. 


p/s : mood study sampai lebam.

No comments: