Wednesday, February 18, 2015

Kasih seorang Ibu.

Assalammualaikum..

Kita selalu dengar peribahasa "Seorang ibu mampu menjaga 10 orang anak,tapi 10 orang tak mampu jaga seorang ibu". Sedihkan tapi ada juga sesetengah orang buat. Biasalah la tu. Cakap di mulut je mampu,hakikatnya di hati cakap lain. 


Hari ni hidup aku agak serabut sikit bila nenek belah ayah aku kena masuk hospital. Dia sakit dah hampir dua tahun lumpuh selepas jatuh hingga sekarang macam orang koma. Dulu selalu la juga masuk hospital sebab saluran pernafasan dia masalah sikit. Lagipun faktor umur dia yang 80an menyebabkan sukar untuk sembuh.


Kali ni aku berada di rumah,dia masuk hospital. Selalunya dia masuk hospital masa aku takde kat rumah. Maksudnya aku tengah belajar. So time cuti jela aku balik rumah. Kebetulan cuti aku lagi berapa hari je tinggal. Aku dapat merasa nikmat melawat dia masa kat hospital. 


Bila ayah aku cakap apa doktor bagitahu. Kena terima hakikat andai kata nenek tak panjang umur. Allah sedih dan pilu aku dengar bila ayah aku ucapkan. Ayah aku nampak tenang bila bercakap tapi dalam hati dia Alllah je tahu. Nenek aku memang tak boleh nak sembuh cuma boleh memperlahankan sakit dia je. Ayah aku cakap "Saya tak nak bedah apa-apa sebab umur dia pun dah uzur,biarlah dia pergi dengan tenang". Lepas doktor cakap in case kalau kena bedah untuk kecemasan ke apa? *jangan salah faham pula.


Tapi yang menyedihkan, nenek aku tu takde orang nak jaga sebab makcik aku yg jaga tu sibuk untuk uruskan majlis kahwin anak dia minggu ini. Aku dan adik beradik lain faham. Tapi kalau korg fikir balik,anak-anak dia yang lain semua sibuk kerja. Kadang-kadang aku terkilan la juga. Kalau nenek aku masih sihat,mesti dia sedih takde sape nak jaga dia. 


Tapi aku hanya cucu tak mampu nak cakap apa. Biarlah Allah tentukan. Hati aku rasa tak sedap je lepas dengar apa ayah aku cakap. Memang ajal maut itu di tangan tuhan. Aku doakan supaya nenek panjang umur, andai kata nenek pergi suatu hari nanti biarlah nenek pergi dalam keadaan yang tenang. Semoga nenek di tempatkan di kalangan orang beriman.  

No comments: