Tuesday, December 25, 2012

Rezeki itu datang dari Allah.


Assalammualaikum ..

Rezeki itu merupakan kurniaan nikmat dari Allah swt kepada hambanya. Jika hambanya berusaha untuk mendapatkan sesuatu,pasti Allah swt bagi balasan yang setimpal dengan usaha seseorang itu. Allah itu maha adil. So bila tengah study week ni,aku rasa macam nak motivated diri sendiri. Mungkin apa yang aku akan tulis ini pernah terjadi diri aku, tapi aku mahu kongsi pada semua orang.

Hidup ini ibarat roda. Ada masa kita kat atas,ada masa kita kat bawah. Bila kita berjaya, kita mudah lupa kepada siapa kita harus ucap syukur. Kita boleh jadi takbur. Maybe? Kadang-kadang kita dah study untuk jawab kuiz esok. Bila dapat soalan kuiz, terdiam sebab apa kita baca malam tadi takde satu pun keluar. Rasa sedihkan? 

Bila orang lain dapat Dekan every sem, sedangkan kita masih terkial-kial nak dapat Dekan. Orang tu senang-senang je dapat Dekan. Kadang-kadang kita bertanya pada diri kita sendiri. "Aku ni tak cukup rajin ke study?" "Apalah nasib aku,usaha bagai nak rak tapi result macam tu aje". Macam-macam benda bermain difikiran kita.

Itu semua lumrah kehidupan sebab Allah nak uji kita sejauh mana kita sabar menghadapi dugaan. Setiap dugaan itu ada hikmah tersendiri. Allah dah tetapkan setiap hambanya pasti dapat balasan yang setimpal dengan usahanya. Kita sebagai manusia kena sabar. Allah maha penyayang. Allah sayangkan semua hambanya. 

Jangan mudah putus asa, jadikan kegagalan itu pembakar semangat kita. Bila kita nak buat sesuatu kita kena niat "Aku study ini kerana Allah". Semoga Allah memberkati segala usaha kita. 

Memang perit bila kita jatuh. Sangat sedih. Takde siapa tahu melainkan Allah swt. Allah sahaja yang memahami sejauh mana kita berusaha. Mungkin rezeki kita waktu kita kerja ke? Masa degree nanti ke? 

Percayalah bahawa setiap rezeki yang Allah bagi kat kita, dia nak uji kita nak tengok kita bersyukur ke tak? Kalau kita takbur,riak dan bangga dengan rezeki melimpah ruah masa tu, sekejap je Allah tarik nikmat kita. Oleh itu, tanamkan dalam diri bersyukur setiap rezeki Allah bagi.

Di sini aku selitkan beberapa hadis nabi yang aku amalkan :

1. Kenapa aku diuji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: "Kami telah beriman,"sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."  

  Al-Ankabut : 2-3

2. Kenapa rasa frust?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman"

Al-Imran: 139


Betapa besarnya kasih sayang Allah. Setiap ayat dalam Al Quran menyampaikan maksud tersendiri. Bersyukur atas nikmat Allah seperti kita masih bernafas hingga hari ini. 

Alhamdulillah, diberi kesihantan yang baik, mata yang sihat untuk aku hadap Calculus ni. Hahaha. Okay gurau, aku kena sambung study. Lebih kurang seminggu je lagi exam then I'm home. Assalammualaikum.

3 comments:

sea_lavender said...

stuju3x segalanya atas pemberian Allah pada hamba-Nya... terus dapat mood nk stdy.. hee sme la exam mggu dpn.. tak stdy lg huhu.. pe2 pn best of luck :)

Hans said...

Allah beri ujian sebab dia sayang dan takkan uji jika umatnya tidak mampu menghadapinya :-)

Mira Idora said...

sea_lavender : hehe. good luck juga.
Hans: ye betul tu. :D