Tuesday, August 4, 2015

Brake pads rosak.

Assalammualaikum.


Ini cerita pasal kereta pula. Semalam sepatutnya aku nak gerak balik tapi aku saja nak gerak lepas Zuhur. Biar nenek dapat masak lauk untuk aku bawa bekal. Hehehe. Dah tu, pagi semalam nenek pesan suruh beli serai kat pasar. 


Aku pergi naik kereta. Pergi dengan adik lelaki aku yg demam kononnya dapat MC tak pergi sekolah. Masa aku bawa awal-awal tu aku perasan satu bunyi ni. Aku diamkan. Bila nak selekoh masuk simpang pasar. Bunyi tu ada lagi.


Aku ni biasalah perempuan kan kurang sikit arif benda-benda gitu. Aku cakap kat adik aku tayar pancit kot. Bila sampai rumah ,cek semua tayar okay je. Okay dah pelik. Aku serius risau sebab lepas Zuhur nak balik Johor balik. Nak settlekan bunyi tu dari mana sebelum balik.


Call abang aku hampeh dia kat luar. Dia suruh kawan dia datang rumah untuk cek kereta Myvi. Btw,kereta Myvi mak aku tu dah berusia 9 tahun. No wonder la yer barang kena banyak tukar. Cuma kali ni aku tak tahu sakit apa pula menimpa.


Bila kawan abang aku datang, dia pandang gitu Myvi. Dia pekerja kedai tayar. Dia minta aku bawa pergi kedai dia sebab cek kat kedai ada alat dia senang sikit katanya. Terpaksa aku pergi walhal pagi tu aku ada urusan lain nak settlekan. 


Sampai kedai, dia passkan kat bos dia. Bos dia tanya aku bunyi macam mana. Masalahnya aku ni malu nak cakap sebab derang semua kenal ayah aku. Hahaha. Dah derang gelakkan aku. Siot gila bro. Haha sabar jela. Dia test drive. Sebab aku cakap bunyi tu terhasil bila bawa je. Bunyi macam tayar pancit. Hahaha lagilah derang gelakkan aku.


Banyak kali bos dia test drive, buka tayar apa semua. Sekali cek brake pads tayar kanan (tayar depan) dah rosak. Maknanya, memang betul bunyi tu dari tayar kanan. Cuma aku tak reti nak ceritakan macam mana bunyi dia. hahaha.


Jujurlah aku bab kereta memang fail. Setakat suruh tukar minyak hitam kat kedai,aku tahu le. Aku tahu sikit-sikit je pasal kereta. Kalau tang kat tayar ke apa memang FAIL ! Haha. Bila dah macam tu,kena tukar baru. Aku kena RM60 saja untuk kedua belah tayar depan. Fuhh selamat murah.




Sumber dari Google


Sumber dari Google



Kebetulan aku bawa duit lebih masa tu. Selamat. Dulu pernah kawan aku cerita suami dia tukar brake pads 4 tayar nak dekat RM1k+. Aku terkejut jugalah. Tapi kereta suami dia Honda Civic. Maybelah kereta Myvi mak aku ni cap murah dah. Hehehe.


Bila dah tukar lega sikit aku nak drive balik Johor. Yela drive sorang. Risau kalau apa-apa berlaku. Baru-baru sebelum ni temperature Myvi naik mendadak bila drive lama. Aku jugalah yg kena. Alahai dugaan. Nasib selamat pergi dan balik. Hehe. So ini semua pengalaman Lebih kurang dalam DUA tahun lagi aku kena jaga kereta tu sebab aku akan guna sepanjang tempoh pengajian kt Johor. Tak mampu nak beli kereta baru. :D



P/s: as perempuan kita kena tahu sikit-sikit pasal kereta. Aku ni jenis alert bunyi pelik yang sebelum ni takde. Hehehe 

No comments: