Monday, December 20, 2010

Bismillah.

Setiap petang aktiviti ak is sleeping...!!.. Tapi sebelum ak tidur ak baca lah buku cara2 memandu blablabla..eish..senang cerita buku nk amek lesen..(bahasa mudah).. *KAKA.. Ak baca punyalah khusyuk dan tawaduk..*poyo..!!.. last ak tewas dengan mata semakin menyetan suruh tidur..!!..*HAHA...ak tidurlah..Act,ak niw belum lagi daftar nk amek lesen..abah suruh baca..ak baca jela...'safety precaution'.. *KAKA...
*oke,itu pendahuluan cerita ak...


*Muhammad Ikram Bin Abu.

Mule2 ak nk cerita pasal adik bongsu ak..Ak dapat ilham dari blog Sis Fatin Liyana..*HEHE.. Sharing is caring.. Alah,alang2 ak tengah badmood dengan adik ak tu..luahkan hape yg terpahat,terbakar dalam hati ini...!!!..


Oke..His nickname is Mamat,umur 10 tahun.. Act,dea lebih suke panggil Mamat.. Dea niw seorang yg degil,nakal,jahat,pemalas..n elselah.. tak terungkap pulak ak..??.. Tapi dea niw tak rapat dengan ak..dea rapat dengan akak ak.. Yerla,ak niw garang n hot tempe.. Lagi satu,dea memang manja dengan Mak ak..Of course lah,anak bongsu.. Mak ak sayang gila kt dea.. Ak benci gila kt dea kdg2..jee..*HAHA.. Satu habit dea yg tak boleh bla is 'KUAT MAKAN'.. Serius dea gemuk gila..Badan macam belon..Tinggi dea lebih kurang sama dengan akak ak je..Ak lebih tinggi sikit dari akak ak..tapi adik perempuan ak lebih tinggi dari ak.. "weird kenn..??"..*HAHA..

Mamat ni kalau pasal makan..dea nombor 1...!!... Korang bagi je ape..memang dea berselera...Nak2 pulak ayam.. Perghh...kau jangan minta time dea makan..memang dea xbagi..???.. Kalau bawa dea pergi rumah orang kahwin..nampak lauk ayam..memang dea amek banyak..*mak ak cakap.. Ak tak pernah pulak ikot pergi rumah orang kawen..jarang sama sekali.. *HAHA.. Pernah lah satu peristiwa ni,dea nk pergi camping uniform.. Masa dea nk bayar duit pendahuluan..dea boleh cakap dengan cikgu dea.. "cikgu,ada ayam tak nanti..??...".. Ak tak tahu lah pe cikgu dea balas.. Tak berapa hari tu,cikgu tu jumpa Abah..(abah sekolah dengan mamat,Cikgu lah katakan..??..). Cikgu tu cakap.."Sir,nanti saya ingat nk buat BBQ.. ayam blablabla..sebab anak Sir (MAMAT) tanya ada ayam tak kt camping nanti..??.." Abah gelak..sebab tu memang feveret Mamat.. *HAHA.. Tapi korang bayangkan lah..dea siap cakap kt mak ak..kalau tak de ayam..dea tak nk pergi camping.. *otak ayam tol dea tu..!!.. Ini kisah makan dea..Dea memang kuat makan..badan dea makin lama makin meningkat..bigger..!!.. So,abah terpaksa amek jalan untuk menurunkan berat badan dea..dengan mengajak dea berlari kt padang bape round tah..??.. Then,latih main bola.. Ak dengar tadi nenek cakap..hari niw mamat lari laju sikit dari sebelum..Maknanya,berat dea dah menurun sikit lah...

Satu perangai dea ak tak suke is suka mengejek ak.. Kdg2 ak hilang sabar gila dengan dea.. Pernah sekali ak baru balek dari sekolah..tetiba dea tembak ak dengan pistol peluru warna kuning tu..Ak tak tahu ape nama pistol tu..tapi kalau kena badan sakit.. Dea tembak,kena kt ak.. Ak dengan penat baru balik sekolah..serang dea..amek pistol tu..ak patah2kan.. *HAHA.. Dea menangis gila..!!.. Ak cakap "padan muka..ak da cakap sakit..kau degill..!!" Pastu,dea dah tak berani kacau ak lagi.. Bila ak pandang dea..dea takot..*KAKA..

Macam hari tu..ak tengah makan tengah hari.. Tetiba dea baru balik dari rumah orang kawen..datang kt meja makan..letak paper beg yg dapat dari rumah orang kawen tu.. Tetiba mulut dea ejek ak..bende tu memang kekurangan pada diri ak.. Sebelum2 niw,dea pernah ejek..tapi ak tak endahkan.. Tapi entah macam mana hujan tak,ribut tak...angin ak pulak membara..!!.. Ak amek..bekas telur orang kawen..n paper beg tadi..ak campak kt dea..Memang terhambur segala kata2 yg sukar dikawal r terkeluar.. Nasib baik tak kena dea..Kalau tak..mati ak kena kejar dengan Abah pulak..??..sebab cederakan dea..*HAHA.. Sejak dari tu,ak tak tegur dea.. Ak pandang dea..dea takot..terus bla.. Memang keimanan ak tercabar r dengan perangai dea.. Saket hati tak terkata beb...!!!... Hanya tuhan saja yg tahu..

Cukup di sini saja ak kongsikan al-kisah adik bongsu ak.. *ak xde kuasa nk tulis banyak2.. *HAHA.. Tapi dea tetap adik bongsu ak dunia akhirat..walau bergunung pe pown jampi serapah ak hamburkan..ak tetap sayang dea..Dea adik ak paling debab n jahat..!!!..*ngee..


4 comments:

nisaGemok said...

comel-2 !

Mira_Idora said...

HAHA...lihat kakak yer cane..
*

nisaGemok said...

weekk,pasan jerk !
haha, kakaknye lagi comel !

Mira_Idora said...

*haha...
memandai je kau...