Thursday, October 10, 2013

Isi minyak.

Assalammualaikum.

Pagi tadi, aku singgah Shell isi minyak. Minyak pun tinggal satu bar so isi lah dulu, kang ada dalam perjalanan minyak habis pula. 

Aku isi pun penuh RM60. Kalau isi penuh,confirmlah lama kan? Masa aku tengah isi, ada satu kereta Persona rasanya, pakcik yg bawa. Agak dah lama dia menunggu, dia tekan minyak kereta macam tunjuk tanda protes kat aku. Aku dah agak mesti pakcik tu marah. Tapi aku buat dek je.

Isi minyak tak sampai Rm60, baru RM58. Aku tekan sikit-sikit,last-last minyak dah penuh sampai tumpah. Aku angkat nozzle letak tempatnya kembali. Tutup penutup tangki minyak dan jirus air. Dulu aku serius tak tahu kenapa org jirus air kalau minyak tumpah. Adik bongsu aku cakap , "nanti kereta kau terbakarlah !!". Aku gelak dalam hati,sengal juga aku ni. Benda macam tu pun,aku boleh tak tahu.

Selesai jirus,sempat aku toleh pakcik tu pandang dia dengan muka serius aku. Aku geram dengan sikap pakcik tu, dia tak boleh nak sabar. Aku pandang dan jeling. Dulu aku selalu kena dengan sikap pakcik macam tu. Kalau yg dulu, Encik tu hon kereta kat aku sebab marah aku isi minyak lama.

Kadang-kadang manusia ni dah tahu orang isi lama, pergilah kat pam lain. Bukan kehendak aku nk isi penuh-penuh. Kalau rasa tak boleh nak sabar, buat pam minyak sendiri. Kan senang? Tak sakitkan hati orang lain.

Sekarang kalau isi minyak RM60,tak macam dulu. cepat je minyak habis. Kadang-kadang aku fikir, macam manalah kalau orang yang hidup susah nak isi minyak motor dia kan? Aku ni kira beruntung lagi sebab ada parents yang bekerja.

Kesimpulannya, orang Malaysia tak boleh nak bersabar kalau tunggu giliran nak isi minyak. Kalau dah tahu nak cepat, carilah pam kosong. Kan senang? Cubalah bersabar sikit. 


p/s: feeling bored

No comments: